31-qfUTFYUBDTugSwu3CdzzLxKY 10 Tips Mudah Turunkan Berat Badan | kongsi serve you
Sunday 18 September 2011

10 Tips Mudah Turunkan Berat Badan

0 comments
 
turun-berat-badan1. Jangan guna ubat-ubatan kerana mungkin berbahaya untuk kesihatan. Kesan sampingan ubat-ubatan boleh membawa malapetaka yang lebih dahsyat. Jika perlu dapatkan nasihat pakar kesihatan.
2. Tetapkan matlamat penurunan berat badan. Berat kilogram seminggu atau sebulan. Matlamat untuk kuruskan badan perlu realistik kerana ia melibatkan jangka masa yang panjang. Contohnya, penurunan sebanyak 0.5 Kg dalam masa seminggu.
3. Makan makanan yang rendah kalori dan lebihkan kepada makanan yang mempunyai nutrien yang tinggi.
4. Amalkan makan sayur-sayuran. Sayuran mempunyai serat yang tinggi dan membantu penghadaman yang lebih pantas. Risiko penyakit juga kurang kepada mereka yang sering mengamalkan makan sayur-sayuran.
5. Minum air mineral sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Beza air mineral dengan air minuman biasanya pada penutup botol. Air mineral menggunakan penutup berwarna seperti hijau dan biru. Contoh air mineral seperi Spritzer dan Cactus. Sementara air minuman menggunakan penutup berwarna putih sahaja. Kebaikan air mineral keranan mempunyai zat galian yang tinggi dan paling sesuai untuk badan.
6. Senaman setiap hari. Lakukan aktiviti paling mudah seperti berjalan kaki sekurang-kurangnya 10000 langkah sehari.
7. Jangan tidur selepas makan. Selepas makan, perut memerlukan sekurang-kurangnya 2 jam untuk menghadam makanan. Jika tidur selepas makan, proses penghadaman terganggu dan mudah mendapat perut buncit.
8. Makan dengan pinggan yang kecil. Secara psikologi, pinggan yang kecil jika diisi dengan penuh akan nampak banyak.
9. Berpuasa. Amalan yang amat dituntut dan terbukti keberkesanannya. Selain menurunkan berat badan, puasa membantu merehatkan sistem penghadaman dan menghindar penyakit.
10. Rehat secukupnya. Tidur sekurang-kurangnya 6 hingga 8 jam sehari. Rehat yang cukup memberi tenaga yang baik dan minda yang cerdas.
Disiplin pada setiap tindakan dan berat badan pasti akan mencapai tahap yang diidamkan.

Leave a Reply