31-qfUTFYUBDTugSwu3CdzzLxKY [pengetahuan]Seks Tingkatkan Pertumbuhan Otak | kongsi serve you
Wednesday 24 August 2011

[pengetahuan]Seks Tingkatkan Pertumbuhan Otak

0 comments
 

Ternyata, seks boleh membantu otak tumbuh, menurut penemuan baru pada tikus. Bahkan, tikus yang aktif secara seksual juga tampak tidak mudah stres berbanding tikus yang masih perawan.


Menurut kajian para saintis Universiti Princeton, penemuan masa lalu telah menunjukkan bahawa stres dan peristiwa tidak menyenangkan bisa menahan pertumbuhan sel otak pada orang dewasa. Untuk melihat apakah perasaan menyenangkan dan tidak stres boleh mempunyai kesan sebaliknya, penyelidik memelajari kesan seks pada tikus.
Para saintis melakukan kajian lewat kaedah mak comblang di mana tikus jantan dewasa diberi akses bergaul dengan lawan jenisnya, baik sekali sehari selama dua pekan ataupun hanya sekali dalam dua minggu. Para saintis juga mengukur kadar hormon stress yang dikenali sebagai glucocorticoid, yang disyaki para penyelidik berada di balik kesan merugikan dari pengalaman tidak menyenangkan pada otak.
Bila dibandingkan dengan tikus perjaka lelaki, kumpulan tikus yang aktif secara seksual mempunyai sel proliferasi, atau menghadapi peningkatan jumlah neuron dalam hippocampus, bagian dari otak yang terhubung dengan memori di mana sel-selnya sangat sensitif terhadap pengalaman tidak menyenangkan. Tikus-tikus yang lebih sering berhubungan seks juga mempunyai pertumbuhan sel-sel otak dewasa, serta peningkatan jumlah Sambungan antara sel-sel otak. Demikian seperti okezone nukil dari Live Science.
Lebih lanjut, tikus yang hanya melihat tikus betina sekali dalam dua minggu memiliki kadar hormon stress, sedangkan tikus yang mempunyai akses rutin untuk melihat tikus betina, tidak menunjukkan peningkatan hormon stress.
Penemuan ini menunjukkan bahawa sementara hormon stres boleh merosakkan otak, kesan ini boleh ditolak oleh pengalaman yang sangat menyenangkan. Para saintis telah merinci penemuan mereka di jurnal PLoS ONE

Leave a Reply